Sporten en Zwangerschap

Sporten en zwangerschap, wat nu?

Sporten en zwangerschap is een populair onderwerp van discussie. Deze educatieve sessie verkent de voordelen van sporten voor aanstaande moeders en legt uit hoe je tijdens je zwangerschap veilig kan blijven sporten.

Allereerst vraag advies aan je verloskundige. Het advies van de verloskundige of huisarts is altijd de hoogste prioriteit bij het sporten tijdens de zwangerschap.

Recente richtlijnen moedigen regelmatig sporten aan, tijdens en na de zwangerschap voor zowel actieve als niet-actieve vrouwen. Ze benadrukken dat zwangerschap – en de daaraan gerelateerde fysiologische veranderingen – niet langer worden gezien als beperkingen; dit is niet het moment om vastgeketend op de bank te hangen! Zelfs degenen die voorheen inactief waren worden aangemoedigd om te beginnen met sporten en gezonde veranderingen in hun leefstijl te maken.

Waarom moeten zwangere vrouwen zo gezond mogelijk eten en sporten tijdens die paar maanden van hun leven waarin ze eigenlijk alleen maar willen slapen en chips willen eten? Nou het antwoordt is simpel:

* Fit blijven tijdens de zwangerschap zal je voorbereiden op een gemakkelijkere, kortere bevalling met een beter herstel en een kleinere kans op complicaties.

* Het trainen van je buikspieren tijdens de zwangerschap zal ook de mate van rectus-diastase verminderen – een aandoening die kan leiden tot pijn aan de onderrug en bekken.

* Sporten helpt om het geboortegewicht van je baby te normaliseren. Dit is belangrijk, aangezien zware baby’s een grotere kans hebben op het ontwikkelen van aandoeningen als obesitas, stofwisselingsziekten en hart- en vaatziekten op een latere leeftijd.

* Het fysiek actief blijven helpt je om zwangerschapsdiabetes te voorkomen. Deze aandoening leidt tot een hoger risico op complicaties en maakt je vatbaarder voor het ontwikkelen van diabetes type 2 in de toekomst. Vrouwen met zwangerschapsdiabetes bevallen ook vaker van grote baby’s die daarna mogelijk kunnen leiden aan diabetes en stofwisselingsziekten.

* Problemen met een hoge bloeddruk kunnen zaken als een vroegtijdige bevalling veroorzaken, wat ook de belangrijkste oorzaak van moedersterfte is. Studies hebben aangetoond dat actief zijn tijdens de zwangerschap kan helpen om ook deze complicaties te voorkomen.

Vaak worden de baby’s van actieve zwangere vrouwen alerter en kalmer geboren en zijn de zwangere vrouwen vaak beter in het omgaan met de stress  van de bevalling. Aan de andere hand kan inactief zijn tijdens de zwangerschap en te veel aankomen tijdens de zwangerschap extra stress op de gewrichten plaatsen en bijdragen aan een toename van pijn aan de onderrug.

De volgende programma’s worden niet aangeraden tijdens de zwangerschap:

G.R.I.T.: De G.R.I.T. les is een workout met een hoge intensiteit voor mensen die hun conditie echt naar een hoger niveau willen tillen. Zwangerschap is niet het moment om je lichaam tot de grens te pushen.

Je kunt doorgaan met de rest van onze programma’s, maar wel met een aantal aanpassingen. Vraag onze medewerkers naar de vervangende oefeningen of haal een informatiefolder aan de balie.

Dus ons advies is: 

Lekker door blijven sporten, doe wat je al deed, maar verlaag de intensiteit wanneer jij en je huisarts of verloskundige denken dat dit verstandig is. Drink tijdens het sporten veel water, draag gemakkelijke en koele kleding en ga bij diverse grondoefeningen niet op je rug liggen. Denk eraan om je zorgverlener te raadplegen over je plannen om te sporten.