10 tips om fit en gezond te blijven tijdens de Coronacrisis

In onze sportschool zijn we – normaal gesproken – dagelijks bezig om mensen fit en gezond te krijgen. Dat is ook de reden waarom we zoveel mogelijk workouts op online plaatsen en jullie toegang geven tot o.a. de groepslessen van Les Mills & Club Joy (FitSnacks.TV). Naast bewegen kan je ook thuis iets doen om fit te blijven. We hebben 10 makkelijke tips om fit en gezond te blijven tijdens de Coronacrisis. 

Tip 1 – Slaap 7-9 uur per nacht

Eén van de belangrijkste pijlers om fit te worden of blijven, is slaap. Het is belangrijk om iedere nacht goed te slapen. Slaap tussen de 7 tot 9 uur, want een te korte nachtrust is niet goed voor je, maar een te lange nachtrust ook niet. Probeer in het ritme te blijven, die je voor de crisis ook al had. 

Tip 2 – Eet meer groenten 

Groente, groente, groente. Ja, waarschijnlijk hoor je al vaak genoeg dat je veel groenten moet eten, maar hoe? Probeer bij iedere maaltijd op een dag groenten te eten. We geven je enkele voorbeelden om dit voor elkaar te krijgen. Denk aan een groene smoothie tijdens het ontbijt of rasp wortel door je havermout. Tijdens de lunch kun je spinazie meebakken door je omelet en ‘s avonds kook, bak of stoom je je favoriete groente. Heb je trek tussendoor? Snijd een paprika, komkommer en tomaat in stukjes.

Help, ik kan niet iedere dag verse groente halen! Wist je dat groenten uit de diepvries vaak wel net zo vers zijn? Veel succes!

Tip 3 – Eet 2 stukken fruit per dag

Ook deze tip heb je vast niet eerder gehoord. Eet twee stukken fruit per dag. Die extra vitamines kunnen we wel gebruiken in deze tijd. Wil je extra genieten? Ga voor fruit uit het seizoen van de lokale groenteboer. Deze maand (april) zijn sinaasappels en mango’s erg lekker.

Tip 4 – Drink veel water

Ben jij een echte koffiedrinker, theeleut of houd je van een glaasje water met citroen? Dat is top! Iedere dag heeft je lichaam minimaal 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Niet alleen water met citroen houd je vochtniveau is balans, ook koffie (maximaal twee kopjes) en thee helpen hierbij. Let wel op met het drinken van frisdranken en sappen. Frisdranken en sappen bevatten ‘onzichtbare’ suikers en dragen niet bij aan jouw algehele fitheid. 

Tip 5 – Beweeg iedere dag 30 minuten

Wat is nou 30 minuten op een dag? 30 minuten om even te bewegen? Zet je verstand op nul en kies een leuke workout van onze website, Les Mills of FitSnacks.TV. Geen zin om alles eruit te zweten? Dan kan je – nu het nog mag – kiezen voor een wandeling of fietstocht. Ook is dans een goede optie. Zet je favoriete muziek erop, pak je haarborstel als microfoon en dans alle coronafrustratie eruit. 

Tip 6 – Zorg voor ontspanning

Tijdens de Coronacrisis werken velen van ons vanuit het huis. Doordat je geen reistijd hebt, heb je vaak net iets meer tijd over voor ontspanning. Dus leg je laptop weg of zet de computer uit en maak je hoofd even leeg met een boek, rustige muziek of mindfulness. Er zijn zoveel verschillende manier waarop je kan ontspannen. Kies de manier die bij jou past en blijf niet te lang achter de computer zitten. 

Tip 7 – Zet je douche op standje ‘brrrr… koud’

Wist je dat het goed voor je is om koud af te douchen? Je bent niet alleen klaarwakker. Ook is het goed voor je bloedsomloop, metabolisme en je immuunsysteem. We snappen dat je niet direct de douche op standje ‘brrr… koud’ kan zetten, maar stapje voor stapje kom je er wel. Even doorbijten 😉 

Tip 8 – Maak een gezonde smoothie

Wil je even iets lekker zoets tussendoor, maar met liever niet teveel suikers? Dan is een smoothie een goede optie. Hierin kan je allerlei soorten groenten en fruit in doen, waardoor je extra vitamines binnenkrijgt. Je kan makkelijke smoothies maken, maar ook hele uitgebreide. Wil je weten hoe? Lees snel verder.

Smoothie banaan en spinazie

Laten we beginnen met de meest eenvoudige smoothie. 

Wat heb je nodig?

  • 75 gram verse of bevroren spinazie
  • 1 vers of bevroren banaan
  • 100 ml water
  • Blender of staafmixer

Zo maak je het

Heb je gekozen voor bevroren producten, dan heb je een blender nodig. Kies je voor verse spinazie en een verse banaan? Dan kan je ook een staafmixer gebruiken. 

Voeg alle ingrediënten samen en… mixen maar. De smoothie is klaar, zodra het een gladde massa is geworden. 

Wil je je smoothie iets frisser maken? Dan kan je een halve komkommer toevoegen. Wil je de smoothie iets romiger? Dan kies je voor een halve avocado. 

Tip 9 – Laat de alcohol en sigaretten staan

Deze tip spreekt voor zich. Alcohol en sigaretten zijn niet goed voor je lichaam. Een glaasje wijn of flesje bier zal niet veel kwaad doen, maar het is beter om dit even te laten staan. Roken en alcohol zorgen o.a. voor een slechtere concentratievermogen, lager energielevel, minder zuurstof en minder motivatie.   

Tip 10 – Geen schermen voordat je gaat slapen

Tegenwoordig neemt iedereen zijn telefoon overal mee naar toe, maar laat die alsjeblieft buiten de slaapkamer. Schermen voordat je gaat slapen zijn namelijk niet goed voor je. De felle schermen van telefoons, computers en televisies remmen jouw natuurlijke melatonine-aanmaak, waardoor je minder goed slaapt.